منوی دسته بندی

با حفظ سلامت کبد در مرغ­ های تخمگذار “تخم مرغ با کیفیت” تولید کنید

تولید “تخم مرغ با کیفیت” هدف پرورشی است که توسط هر شرکت مرغ تخمگذار دنبال می شود و کبد سالم پیش نیاز به دست آوردن یک تخم مرغ با کیفیت است. اسیدهای صفراوی می تواند از کبد محافظت کند و کیفیت تخم مرغ را بهبود بخشد.

یک تخم مرغ با کیفیت برای همه انسان ها مفید است. بر اساس برآورد سازمان ملل متحد، جمعیت جهان از 7.9 میلیارد نفر در سال 2022 به 10 میلیارد نفر در سال 2057 خواهد رسید. تخم مرغ منبع ضروری پروتئین با کیفیت بالا برای انسان است. اعتقاد بر این است که تولید جهانی تخم مرغ در آینده همچنان رو به افزایش خواهد بود. از سال 1990 تا 2018، صنعت جهانی تخم مرغ به طور چشمگیری گسترش یافت و تولید تخم مرغ 116٪ (از 35.5 میلیون تن به 76.8 میلیون تن) افزایش یافت (سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، 2018). در سال 2018، چین 458 میلیارد و ایالات متحده 109 میلیارد تخم مرغ تولید کردند. از نظر مصرف تخم مرغ در سال 2017، میانگین مصرف تخم مرغ در چین با 22.7 کیلوگرم بالاترین میزان بوده و پس از آن ژاپن (19.6 کیلوگرم) و مکزیک (19.3 کیلوگرم) قرار داشتند.

ارزش غذایی تخم مرغ

ارزش غذایی تخم مرغ بسیار متعادل است. تخم مرغ از حدود 30 درصد زرده، 60 درصد آلبومین تخم مرغ و 10 درصد پوسته تشکیل شده است. هر کیلوگرم ماده خشک تخم مرغ حاوی 457 گرم پروتئین، تمام اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های مهم (A، D، E، B12)، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. تخم مرغ به دلیل ارزش غذایی متعادل برای زنان باردار و نوجوانان در حال رشد مفید است. علاوه بر این، مرغ ها می توانند به طور موثر ویتامین D رژیم غذایی را به زرده منتقل کنند، که باعث می شود زرده حاوی ویتامین D3 و سطح بالایی از ویتامین 25 هیدروکسی D3 باشد. خوردن تخم مرغ با سطح بالای ۲۵ هیدروکسی ویتامین D3 برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار مفید است.

ساختار تخم مرغ

پوسته تخم مرغ نوعی پوسته سخت آهکی متخلخل است که می تواند تخم ها را از آسیب فیزیکی و عفونت میکروبی محافظت کند. تشکیل پوسته تخم مرغ یک فرآیند بیومینرالیزه شدن است. فاکتورهای تغذیه ای اصلی که میتواند بر آسیب وارده به تخم مرغ موثر باشد عبارتند از کلسیم، فسفر، ویتامین D3. همچنین ویتامین A نقش مهمی در حفظ ساختار طبیعی سلول های اپیتلیال مخاط ایفا می کند و در نتیجه به طور غیر مستقیم بر جذب و سنتز ویتامین D3 تأثیر می گذارد. مشکل کیفیت پوسته تخم مرغ در شرکت های بزرگ پرورش مرغ تخمگذار وجود دارد که این موضوع باعث زیان قابل توجهی می شود. بر اساس آمار، تخم‌مرغ‌های غیرقابل استفاده ناشی از مشکلات پوسته تخم‌مرغ، حدود 6 تا 8 درصد از کل تولید تخم‌مرغ در صنعت تخم‌مرغ جهان را تشکیل می‌دهند. سفیده تخم مرغ مایعی با ویسکوزیته بالا حاوی 11 درصد پروتئین و گلیکوپروتئین است. زرده حاوی 48 درصد آب، 33 درصد لیپید و 17 درصد پروتئین است.

کبد چه نقشی دارد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تخم مرغ از نظر ارزش غذایی منبع غذایی بسیار متعادلی است. با این حال، آیا می دانید که در واقع، بیشتر مواد مغذی موجود در سفیده و زرده تخم مرغ از سنتز و جابجایی آن­ها توسط کبد به دست می آید؟ تنها پس از پردازش در کبد می توان مواد مغذی موجود در خوراک را به تخم مرغ منتقل کرد. مواد مغذی موجود، پس از هضم و جذب به کبد منتقل می شود. در کبد، این مواد مغذی تجزیه شده و پروتئین خام و لسیتین مورد نیاز برای تولید تخم مرغ سنتز می شود. این مواد سپس از طریق گردش خون به تخمدان و مجرای تخمدان منتقل می شوند تا تخم مرغ تشکیل شود. کبد مرغ های تخمگذار مانند کارگاه فرآوری مواد اولیه است. سلامت کبد تا حد زیادی عملکرد تولید و کیفیت تخم مرغ را تعیین می کند.

عملکردهای یک کبد سالم

عوامل زیادی بر عملکرد تولید و کیفیت تخم مرغ های مرغ تخمگذار تأثیر می گذارد. یک کبد سالم می تواند به مقاومت در برابر عوامل آسیب زای مختلف کمک کند. کبد علاوه بر مشارکت در تبدیل مواد مغذی، یک اندام مهم ایمنی بدن (آنتی بادی های مختلف)، بزرگترین غده درون ریز ، بزرگترین کارخانه شیمیایی بدن (تقریبا تمام پروتئین های پلاسما، فاکتورهای انعقادی) و بزرگترین اندام سم زدایی (سموم داخلی و بیرونی، داروها، میکروارگانیسم های بیماری زا و غیره) می­باشد. در حال حاضر مشخص شده است که کبد بیش از 500 عملکرد فیزیولوژیکی را انجام می دهد. از آنجا که کبد در بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیکی درگیر است، به یکی از آسیب پذیرترین اندام ها در حیوانات تبدیل شده است.

چگونه یک “تخم مرغ با کیفیت” تولید کنیم؟

کبد برای بدن حیوان بسیار مهم است. بنابراین، برای ایجاد “تخم مرغ با کیفیت” باید به سلامت کبد مرغ های تخمگذار توجه شود. با این حال، در فرآیند پرورش و تولید، کبد از بسیاری جهات آسیب می بیند. اولاً، مایکوتوکسین ها در حال حاضر یک مشکل رایج در خوراک هستند و تجمع طولانی مدت مایکوتوکسین ها به سلامت کبد مرغ های تخمگذار آسیب می رساند. ثانیا، تغذیه نامناسب رژیم غذایی و مدیریت تغذیه می تواند باعث مشکلات کبدی شود. به عنوان مثال، غذاهای پرانرژی می توانند به راحتی باعث ایجاد کبد چرب در مرغ های تخمگذار شوند. علاوه بر این، کبد چرب در اواخر مرحله تخمگذاری نیز به راحتی تشکیل می شود و در نتیجه عملکرد کبد و عملکرد تولید کاهش می یابد. در نهایت، عوامل اپیدمی مانند برخی ویروس ها یا بیماری های باکتریایی می توانند منجر به آسیب کبدی شوند.

محافظت از کبد نتیجه خواهد داد

با توجه به مسئولیت قابل توجه کبد، در صورت بروز مشکل جانبی، عملکرد تولید و راندمان پرورش مرغ های تخمگذار به طور جدی تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابراین باید در تغذیه و مدیریت روزانه به سلامت کبد مرغ های تخمگذار و به مراقبت های بهداشتی روزانه کبد توجه کرد. اسیدهای صفراوی ترکیب محافظتی ترجیحی برای حفظ سلامت و محافظت از کبد هستند.

اسیدهای صفراوی

اسید صفراوی ماده ای است که در کبد تولید شده و می تواند برخی از عملکردهای فیزیولوژیکی کبد را انجام داده و از سلامت کبد محافظت کند. در روده، اسیدهای صفراوی می تواند چربی را امولسیون کند و میزان جذب چربی خوراک را بهبود بخشد. در عین حال، می تواند جذب ویتامین های محلول در چربی A، D3، E و K را نیز افزایش دهد. بهبود راندمان جذب ویتامین A و D3 به تثبیت پوسته تخم مرغ و کاهش شکستگی تخم مرغ کمک می کند. اسیدهای صفراوی می تواند جذب مواد محلول در چربی مانند لوتئین و کاروتن را افزایش داده و رنگ زرده را بهبود بخشد. اسیدهای صفراوی پس از ورود به بدن می توانند متابولیسم چربی را تقویت کنند، انتقال تری گلیسیرید را در سلول های کبدی تسریع کرده و به طور موثر از رسوب چربی در کبد جلوگیری و انرژی بیشتری برای پرنده فراهم کند. علاوه بر این، اسیدهای صفراوی می توانند باعث تقویت ترشح، سنتز و دفع صفرا، تسریع دفع مواد سمی و مضر مختلف ، محافظت از کبد و ایمنی محیط داخلی شود.

اسیدهای صفراوی نه تنها در دامپروری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه در پزشکی نیز نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، UDCA (اورسودئوکسی کولیک اسید)، اسید ابتیکولیک (اسید دئوکسی کولیک غاز)، و سایر محصولاتی که در بازار و بیمارستان می بینیم، اسیدهای صفراوی هستند که برای بیماری های کبدی مانند کبد چرب، کلستاز و فیبروز کبدی استفاده می شوند که به بیماران در بهبود آنزیم های کبدی و بازیابی سلامتی کبد کمک می کند.

اسیدهای صفراوی می تواند از کبد محافظت کنند و کیفیت تخم مرغ را بهبود بخشند

به طور خلاصه، چه در حال حاضر و چه در آینده، تولید یک “تخم مرغ باکیفیت” هدف پرورشی است که توسط تمام شرکت های مرغ تخمگذار دنبال می شود و کبد سالم پیش نیاز به دست آوردن یک تخم مرغ با کیفیت است. اسید صفراوی می تواند از کبد محافظت کند و کیفیت تخم مرغ را بهبود بخشد. اسید آن نه تنها می تواند سطح سلامت مرغ های تخمگذار را ارتقا داده بلکه عملکرد تولید را نیز بهبود می بخشد. از این ماده افزودنی می توان در فرمولهای مرغ تخمگذار و سایر طیور استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *