منوی دسته بندی

مکانیسم های مرتبط به جذب چربی و عوامل موثر بر آن در طیور

چربی های استفاده شده در تغذیه طیور از طریق مکانیسم های مختلفی هضم، جذب و مورد استفاده قرار می گیرند که به صورت مختصر در این مقاله مورد  بحث قرار می گیرد.

هضم چربی‌ها در طیور

در همه حیوانات بخش اصلی هضم و جذب چربی غذا در روده کوچک اتفاق می ­افتد، زیرا بخش عمده ­ای از آنزیم ­ها و ترکیبات موثر بر هضم چربی‌ها همانند لیپاز ,کلسترول استراز و بیکربنات مترشحه از اندام­ های ضمیمه دستگاه گوارش به بخش ابتدایی روده کوچک ریخته می ­شوند. هضم چربی­ ها با امولسیفیه شدن آن‌ها توسط نمک­های صفراوی مترشحه از کیسه صفرا تشدید می­ شود. مایع صفراوی علاوه بر نمک­ های سدیم و پتاسیم، اسیدهای صفراوی که عمدتا اسیدهای گلیکو کولیک و تائوروکولیک هستند حاوی فسفو لیپید‌ها (بخش لیستین)، رنگدانه ­های صفراوی بیلی روبین و بیلی وردین (محصولات نهایی کاتابولیسم هم ) کلسترول و موسین نیز می­باشد. نمک­ های صفراوی علاوه بر امولسیونه کردن چربی ­ها، به واسطه فعال کردن آنزیم لیپپاز لوزالمعده ­ایی نقش مهمی در هضم چربی‌ها ایفا  می ­کنند.

کلسترول استراز که از لوزالمعده ترشح می­ شود، استرهای کلسترول و اسیدهای چرب را به کلسترول و اسیدهای چرب آزاد هیدرولیز می­ کند.

آنزیم لستیناز A نیز به صورت غیرفعال از لوزالمعده ترشح و به وسیله آنزیم تریپسین و با حضور یون کلسیم فعال می­ شود. هیدرولیز محدود پیوند­های استری در کربن شماره 2 لستین و تولید لیزولستین سبب اتصال لیپاز به سطح مشترک مایع و چربی سوبسترا شده و هیدرولیز تری اسیل گلیسرول را تسریع می­ کند. کولیپاز نیز پروتئینی است که در شیره لوزالمعده وجود داشته، به سطح مشترک املاح صفراوی، تری اسیل گلیسرول ها و آب متصل شده و تکیه‌گاهی با میل ترکیبی زیاد برای لیپاز به وجود می‌آورد. کولیپاز برای فعالیت لیپاز ضروری می­ باشد. لیپاز لوزالمعده برای اسیدهای چرب که در موقعیت‌های 1و3 به گلیسرول متصل شده‌اند به طور اختصاصی عمل کرده و این ویژگی ابتدا منجر به تولید 1و2-دی گلیسیرید­ها و سپس 2-منو گلیسیریدها، اسیدهای چرب و یا حتی گلیسرول خواهد شد.

چندین عامل باعث ترشح شیره پانکراس به داخل دوازدهه می­ گردد. در زمان ورود اسید به دوازدهه، هورمون سکرتین از مخاط روده به داخل خون ترشح شده و این هورمون باعث تحریک سلول­ های پانکراس گشته و آنها را وادار به ترشح مایع رقیق می­ نماید. مایع مزبور حاوی مقدار زیادی یون ­های بی­کربنات و مقدار کمی آنزیم است. هورمون دیگری به نام کوله سیستوکنین ( پانکروزیمین) نیز به هنگام ورود لیپیدها و سایر مواد هضمی به داخل دوازدهه، از مخاط آن ترشح و باعث تحریک ترشح لیپاز و لستیناز از پانکراس می ­شود.

نتیجه نهایی هضم چربی‌هایی که از راه غذا و یا صفرا (فسفولیپیدها) به روده رسیده‌اند شامل2-منوگلیسیریدها  به عنوان فراورده اصلی گوارش تری آسیل گلیسرول ها و همچنین گلیسرول، اسیدهای چرب، کلسترول و لیزو فسفو لیپید‌ها می ­باشد.

جذب چربی ­ها در طیور

پس از هضم چربی­ ها در روده، بخشی از منوگلیسیریدهای آزادشده به همراه اسید­های چرب با زنجیره کوتاه و متوسط به صورت دست‌نخورده جذب می ­شوند. با این وجود بیشتر منوگلیسیریدهای آزادشده و اسید­های چرب غیراشباع قطبی که به تنهایی قادر به تشکیل مسیل نیستند به راحتی با نمک­های صفراوی، لستین و مولکول ­های کلسترول، میسل­ های مخلوط پایداری را تشکیل می ­دهند. ترکیبات موجود در ساختمان میسل­ های مخلوط قادر به حل مقدار قابل توجه ­ای از اسیدهای چرب اشباع غیر قطبی همانند اسید پالمتیک و استئاریک و ویتامین­ های محلول در چربی در خود هستند. به این ترتیب اسیدهای چرب و سایر مواد شبه لیپیدی در فاز آبی لوله گوارش محلول بوده و به آسانی با پرزهای روده تماس یافته و به سطح  درونی مخاط روده باریک رسیده و از آنجا به وسیله انتشار غیرفعال جذب می­ شوند.

مکانیسم جذب اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و متوسط که به طور مستقیم و بدون نیاز به تشکیل میسل است، برخلاف شیب غلظت بوده و به وسیله انتقال فعال وابسته به سدیم است. بیشترین میزان جذب لیپیدها در ناحیه ژژنوم روده کوچک است، به طوری که حدود 20 % درصد از لیپیدها در ابتدای ژژنوم و 60 % نیز در قسمت های میانی و انتهایی ژژنوم جذب می ­شود.

عوامل موثر بر هضم چربی در طیور

چربی ­ها و اسیدهای چرب به عنوان منابع انرژی قابل دسترس برای جوجه ­ها تفاوت­های زیادی با هم دارند. این تفاوت ­ها تحت تاثیر قابلیت هضم و جذب اسیدهای چرب از روده است، زیرا اسیدهای چرب از طریق ادرار دفع نمی­ شوند. بدین ترتیب با مشخص کردن انرژی کل چربی­ ها به وسیله بمب کالریمتر و ضرب آن در درصد قابلیت هضم آنها می­ توان انرژی قابل سوخت و ساز چربی­ها را محاسبه کرد. قابلیت هضم چربی ­ها در طیور توسط عوامل زیر تحت تاثیر قرار می­ گیرد:

  1. طول زنجیره اسید چرب : اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه و متوسط بهتر جذب می­ شوند.
  2. تعدا پیوندهای 2 گانه اسیدهای چرب
  3. وجود یا عدم وجود پیوند استری: به طور کلی شکل منوگلیسرید اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع بخصوص هنگامی که در موقعیت 2 تری­ گلیسرید هستند بهتر از اسیدهای چرب آزاد جذب می ­شوند.
  4. سن جوجه
  5. نسبت اسیدچرب غیر اشباع و اشباع: اسیدهای چرب غیر اشباع و انواع منوگلیسریدها براحتی با نمک­های صفراوی میسل مخلوط تشکیل داده و این میسل­ ها اسیدهای چرب اشباع را به صورت محلول در می­ آورند. به طور کلی ترکیب اسیدهای چرب غیر اشباع و اشباع باعث اثر همکوشی می ­شود و این نسبت 4 به 1 اعلام شده است.
  6. ترکیب جیره: سطوح بالای فیبر غیر قابل هضم در جیره تاثیر منفی بر قابلیت هضم چربی­ ها دارد.
  7. عوامل روده­ ای: pH مواد هضمی می ­تواند هضم چربی­ ها را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا شرایط اسیدی حلالیت میسل­ ها را کاهش می­دهد.

 انتقال و ذخیره چربی‌ها در طیور

مشخص شده که گلیسرول آزاد درون روده و اسیدهای چرب کمتر از 10 تا 12 کربن پس از جذب به طور مستقیم وارد خون وریدی باب شده و به کبد می­ روند. در سلول‌های مخاطی روده 2-منواسیل گلیسرول با شکل فعال اسیدهای چرب بلند زنجیر (آسیل کوآنزیم) پیوند استری تشکیل داده و تری­ گلیسیریدها را می­ سازند. همچنین لیزوفسفولیپیدها و قسمت زیادی از کلسترول جذب‌شده نیز با آسیل  کوآنزیم ­آ ترکیب شده و فسفو لیپیدهای مربوطه و استرهای کلسترول را به وجود می‌آورند. به این ترتیب تری آسیل گلیسرول های سنتز شده به همراه فسفولیپیدها (به خصوص لستین)، استرهای کلسترول و لیپوپروتئین‌ها تشکیل کیلومیکرون­ ها را می­ دهند.

در طیور کیلومیکرون ها پس از تشکیل، مستقیماً جذب ورید کبدی شده و بعد از ورود به جریان خون به کبد منتقل می­ شوند. در طیور بر خلاف پستانداران کبد محل اصلی متابولیسم چربی می­باشد. در این بافت چربی­ های جذب‌شده و همچنین چربی سنتز شده از قندهای اضافی، ذخیره و سپس چربی ­های جدید که عمدتا به صورت لیپو پروتئین با وزن مخصوص خیلی کم هستند، از طریق جریان خون به بافت‌های مختلف از جمله بافت چربی منتقل می­ شوند. در بافت نیز به دلیل اینکه فقط اسیدهای چرب آزاد می­ توانند از غشاهای چربی عبور کنند، تری­ گلیسریدها توسط آنزیم لیپوپروتئین لیپاز هیدرولیز شده و اسیدهای چرب حاصله وارد سلول می­ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *