منوی دسته بندی

نشاسته سیب زمینی تبدیل به پلت بایندر جدید همه کاره می شود؟

 پلت بایندر جدید، ساخته شده از نشاسته سیب زمینی اصلاح شده، نه تنها  پلت با کیفیت بهتری ایجاد می کند، بلکه انرژی قابل هضم آسانی نیز به خوراک اضافه می کند.

شرکت KMC متعلق به کشاورزان سیب زمینی کار دانمارکی است و متخصص در تبدیل پروتئین و نشاسته سیب زمینی به محصولات بسیار با ارزش برای استفاده در غذا، خوراک دام و غذای حیوانات خانگی است. آنت لیکی ورگارد، کشاورز، و رون فرس کریستین، مدیر بازرگانی در بخش خوراک و غذای حیوانات خانگی KMC کار می‌کنند و اخیراً روی یک کاربرد جدید هیجان‌انگیز از نشاسته سیب‌زمینی فعالیت می­کنند.

در KMC، ما نشاسته سیب زمینی را به گونه ای اصلاح می کنیم که به یک منبع انرژی بسیار قابل هضم تبدیل شود. این منبع ایده آل برای بهبود رشد و تغذیه حیوانات تک معده­ای است و در عین حال عاری از نشاسته اضافی هضم نشده به منظور حمایت از شرایط مناسب روده می­باشد. اما ما متوجه شدیم که این ماده یک پلت بایندر عالی است و مزایای دیگری نیز به فرآیند ساخت خوراک اضافه می کند.

چالش فشردن

انگیزه KMC برای توسعه یک پلت بایندر جدید، کمک به کارخانه­های خوراک برای جلوگیری از اتلاف مواد مغذی در طول فرآیند تولید و ذخیره سازی و کنترل بهتر بر رطوبت است. کریستنسن توضیح می دهد: «برای تولید پلت­های با کیفیت بالا، باید از ترکیب مناسب بخار و آب استفاده کرد. نه تنها برای تولید یک مخلوط همگن از توده خوراک، بلکه اطمینان حاصل کنید که نشاسته ها با جذب رطوبت به طور کامل ژلاتینه می شوند. هنگامی می توانید اطمینان حاصل کنید که رطوبت به طور مساوی در خوراک توزیع شده است که از افت خوراک تولیدی در طول روند تولید یا در حین ذخیره سازی جلوگیری کنید. 10 تن خوراک پلت ذخیره شده در سیلو می تواند به راحتی صدها کیلو در مدت 2 هفته به دلیل تبخیر آب وزن از دست دهد. علاوه بر این، اگر پلت ها به درستی چسبانده نشوند، مقدار زیادی خاکه تولید می شود که ممکن است مشکلاتی را در شرایط مختلف – از نظر تغذیه و اقتصادی با توجه به نشت خوراک ایجاد کند.

بایندرهای شیمیایی ارزش غذایی ندارند و فضای مهمی را در فرومولاسیون جیره اشغال می کنند. این یک ماده به اصطلاح پوچ است.

افزودن آب اضافی می تواند از این امر جلوگیری کند، اما اکثر تجهیزات نمی توانند مقدار زیادی آب اضافی را تحمل کنند و همچنین فضای ارزشمندی را در فرمول خوراک اشغال می کنند. به همین دلیل است که کارخانه های خوراک اغلب پلت بایندرهای (شیمیایی) را برای کنترل این فرآیند اضافه می کنند. وورگارد می افزاید: «مشکل این است که بایندرهای شیمیایی ارزش غذایی ندارند و فضای مهمی را در فرومولاسیون جیره اشغال می کنند. این یک ماده به اصطلاح پوچ است.. افزودن 1% از بایندرهای شیمیایی به این معنی است که شما باید این را با افزایش غلظت انرژی خوراک جبران کنید. اگر بتوانیم از پلت بایندر غیرشیمیایی استفاده کنیم که ارزش غذایی نیز اضافه کند، چه؟ KMC تخصص طولانی مدت خود را در زمینه نشاسته سیب زمینی با آموخته های حاصل از استفاده از نشاسته سیب زمینی را در مواد غذایی به عنوان عوامل ژل کننده و تثبیت کننده ترکیب کرد که منجر به تولید یک پلت بایندر غیر شیمیایی جدید برای صنعت خوراک شد.

نگاه کردن به داخل پلت

KMC در اوایل سال جاری آزمایشی را برای مقایسه پلت بایندر نشاسته سیب زمینی اصلاح شده جدید خود با  پلت بایندر شیمیایی رایج (lignosulfonate) انجام داد. کریستنسن: “البته ما به دوام فیزیکی پلت (شاخص دوام  پلت: PDI) و سختی (Kahl) نگاه کردیم، اما در درجه اول به داخل پلت خوراک نگاه کردیم تا توزیع رطوبت و وضعیت ژلاتینه شدن نشاسته را در دماهای مختلف روند تولید تعیین کنیم. دماهای مختلف مورد استفاده در روند تولیدخوراک صنعتی انتخاب شدند. تعیین سطح پلت و لبه برش، داستان کاملی را در مورد توزیع رطوبت به شما نمی گوید. بنابراین ما از تصویربرداری میکروسکوپی استفاده کردیم که از پلت زیر میکروسکوپ عکس می گیرد. این به ما امکان را داد تا ببینیم نشاسته تا چه میزان ژلاتینه شده است و فرآیندهای فرعی چه تأثیری بر خوراک پلت شده توسط تشکیل کریستال ها (عدم ژلاتینه شدن) یا ساختارهای ژل (ژلاتینه شدن موفقیت آمیز) دارند.

وورگارد می افزاید: «با تصویربرداری میکروسکوپی، ما دانش ارزشمندی در مورد سطح هیدراتاسیون به دست آوردیم که بینش هایی را در مورد چگونگی تأثیر عوامل منحصربه فرد بر توانایی چیبندگی به ما ارائه می دهد. نگاه متفاوتی به پلت است.» آزمایش و تصویربرداری مرتبط نشان داد که – در مقایسه با بایندر شیمیایی – بایندر نشاسته سیب‌زمینی منجر به توزیع بهتر رطوبت و رنگ روشن‌تر می‌شود که نشان‌دهنده (آسیب حرارتی) Maillard کمتر محصول و در نتیجه عدم از دست دادن ارزش غذایی است. کریستنسن می افزاید: «استفاده از بایندر نشاسته سیب زمینی همچنین PDI بهتری از پلت­ها را در دمای پ پایین تر در مقایسه با بایندر شیمیایی نشان داد. جالب اینجاست که بایندر ما همچنین منجر به تمیز کردن آسان‌تر ماشین‌آلات پس از فرایند تولید (گرد و غبار کمتر) و اصطکاک کمتر (که در تئوری می‌تواند منجر به مصرف انرژی کمتر شود) شد.

صحبت از PDI و تغذیه

بایندر جدید نشاسته سیب زمینی در حال حاضر در بازار موجود است و از آن زمان تاکنون توجه چندین کارخانه بزرگ خوراک دام در اروپا را برانگیخته است که در حال حاضر در حال آزمایش بایندر برای شرایط فرآوری خاص خود هستند. KMC همچنین در حال آماده سازی آزمایشات بعدی در دسامبر 2021 برای بررسی بیشتر پارامترهای فرایند تولید و تأثیر افت در طول زمان است. کریستنسن: « پلت بایندر جدید ما یک محصول بسیار فنی است و پیاده‌سازی آن در هر کارخانه خوراک همیشه به‌صورت سفارشی انجام می‌شود. اما هدف اکثر کارخانه های خوراک دام یکسان است: کنترل بهتر آب (رطوبت) برای کاهش افت و کاهش تلفات مواد مغذی.

کیفیت پلت

Voergaard اضافه می کند که بهینه سازی روند تولید خوراک بسیار مهم است تا بتوان خوراک را بهینه کرد و جیره های مقرون به صرفه تولید کرد. “در فرآوری خوراک، شما به راحتی می توانید به مواد مغذی با ارزش آسیب بزنید و آن­ها را از دست بدهید. اغلب اوقات وقتی در مورد کیفیت پلت صحبت می کنیم، تنها بر روی PDI تمرکز می کنیم. اگرچه PDI یک پارامتر شناخته شده در صنعت خوراک است و همه آن را درک می کنند، اما در مورد ارزش غذایی پلت، اینکه آیا رطوبت به خوبی در پلت توزیع می شود و آیا نشاسته به طور کامل ژلاتینه شده است، چیزی نمی گویند. ما نباید فراموش کنیم که هدف ما تغذیه حیوانات و تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز آنها و در عین حال تنظیم جیره مقرون به صرفه است. ما امیدواریم که با مفهوم جدید پلت بایندر، بحث را بین کارخانه‌های تولید خوراک و متخصصان تغذیه برای صحبت در مورد PDI باز کنیم، اما همچنین بیشتر در مورد چگونگی بهینه‌سازی و حفظ ارزش غذایی خوراک پلت در طول روند تولید بحث کنیم.

یک نظر

  • صلح طلب گفت:

    درود
    از ارائه مطالب خوب و کاربردی ارئه شده کمال تشکر و قدردانی را داریم.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *