منوی دسته بندی

کاربرد اسیدهای آلی در مرغ گوشتی

اسیدهای آلی جایگزین های امیدوارکننده ای برای آنتی بیوتیک ها در سیستم های تولید جوجه های گوشتی هستند.

در سیستم های پرورش متراکم جوجه های گوشتی، افزودنی های خوراک برای بهبود عملکرد و بهره وری ضروری هستند. در گذشته از آنتی بیوتیک ها به عنوان محرک رشد برای افزایش تولید و بهبود سلامت روده استفاده می شد. اما با توجه به مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی در حیوانات و انسان ها و باقیمانده آنتی بیوتیک ها در گوشت و تخم مرغ، توصیه می شود از جایگزین های بی خطر دیگری برای حفظ رشد و کارایی تغذیه جوجه های گوشتی استفاده شود.

اسیدهای آلی که به ‌عنوان نگهدارنده خوراک نیز استفاده می‌شوند بر مصرف خوراک، رشد و کارایی خوراک نیز موثر بوده و سلامت و یکپارچگی روده را در جوجه‌های گوشتی بهبود می‌بخشند.

مکمل سازی خوراک با اسیدهای آلی

اسیدهای آلی کاربردهای متعددی در صنعت پرورش مرغ گوشتی دارند. مکمل سازی خوراک با اسیدهای آلی به دلیل ایجاد محیط مناسب برای باکتری های تقویت کننده رشد، در جوجه های گوشتی اثرات محرک رشد دارند. گنجاندن اسیدهای آلی مانند اسید پروپیونیک، اسید فرمیک، اسید سیتریک و اسید استیک در خوراک جوجه های گوشتی باعث بهبود مصرف خوراک، رشد، بازده خوراک، ضریب تبدیل خوراک و عملکرد می شود.

بهبود ضریب تبدیل غذایی در جوجه‌های گوشتی با اسیدهای آلی می‌تواند به دلیل افزایش جذب مواد مغذی باشد که منجر به افزایش وزن می‌شود. بهبود عملکرد جوجه های گوشتی در پاسخ به مکمل اسیدهای آلی به دلیل افزایش قابلیت هضم انرژی و پروتئین خوراک، کاهش پاتوژن های میکروبی، بهبود ایمنی، کاهش سطح عفونت و کاهش سطح آمونیاک و متابولیت های مضر است.

علاوه بر این، از اسیدهای آلی مانند بنزوئیک اسید، اسید استیک و نمک‌های آن‌ها مانند بنزوات سدیم و استات سدیم به عنوان نگهدارنده خوراک و کاهنده pH روده و در نتیجه محدود کردن رشد باکتری‌ها استفاده می‌شوند.

فعالیت ضد باکتریایی اسید آلی به ترکیب شیمیایی اسید، گونه های باکتریایی و شرایط رشد مربوط می شود. علاوه بر این، اسید سیتریک رشد گونه های لاکتوباسیلوس را بهبود می بخشد. در روده و با فعال کردن آنزیم‌های پروتئولیتیک باعث بهبود جذب مواد معدنی و کاهش آمونیاک بستر می­شود و متعاقبا متابولیت‌های میکروبی کاهش‌دهنده رشد را از بین می برد. همچنین رشد و تکثیر باکتری‌های بیماری‌زا مانند سالمونلا و اشریشیا کلی را مهار می‌کند.

اسیدهای آلی همچنین با کاهش تعداد باکتری های بیماری زا و محدود کردن ورود آنها به مخاط روده، یکپارچگی روده را بهبود می بخشد که به نوبه خود، روند التهابی بعدی را در روده جوجه های گوشتی کاهش می دهد. در بخش‌های بعدی، به بررسی تأثیر مکمل‌های اسید آلی در جوجه‌های گوشتی پرداخته می‌شود.

اثرات محرک رشد

در سال 2009، مطالعه ای نشان داد که مکمل سازی جیره با 0.5 درصد اسید سیتریک باعث افزایش مصرف خوراک، افزایش رشد، افزایش بازده لاشه و افزایش خاکستر استخوان در جوجه های گوشتی شد. مطالعه دیگری نشان داد که رژیم غذایی حاوی اسید استیک، اسید سیتریک و اسید لاکتیک باعث افزایش وزن زنده در جوجه های گوشتی می شود. همچنین مکمل اسید سیتریک باعث بهبود مصرف خوراک و کارایی خوراک در جوجه های گوشتی شد و مکمل اسید اسکوربیک، مالیک و اسید تارتاریک افزایش وزن و کارایی خوراک را افزایش داد.

علاوه بر این، تحقیقات افزایش وزن جوجه های گوشتی را در پاسخ به 0.5 درصد بوتیرات و عملکرد رشد بالاتر در جوجه های گوشتی در پاسخ به 0.5 درصد مکمل با اسید آلی را نشان داد. گزارش شده است که یک جیره مکمل با ترکیبی از بوتیرات سدیم، اسید سیتریک، اسید فسفریک، اسید استیک، اسید پروپیونیک، اسید فرمیک و اسید لاکتیک باعث بهبود عملکرد رشد در جوجه‌های گوشتی می شود.

اثر ضد میکروبی

بر اساس تحقیقات، تیمار خوراک با 1 درصد اسید فرمیک به مدت 5 روز باعث کاهش سالمونلا  می­شود. همچنین مشخص شد افزودن 0.5 درصد اسید آلی به جیره جوجه‌های گوشتی، کلونیزاسیون سالمونلا را معکوس می‌کند.

یکپارچگی روده

نشان داده شده است که جیره های حاوی اسید آلی با کاهش سنتز سموم در روده از سلول های روده در برابر اختلال، محافظت می کند که به نوبه خود منجر به کاهش نفوذپذیری مخاطی روده می شود. اسیدهای آلی در دوزها و ترکیبات مختلف باعث بهبود ارتفاع، عرض، عمق کریپت در ایلئوم، دودنوم و ژژنوم در جوجه های گوشتی شده است.

گزارش شده است که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه متشکل از مخلوط‌های مختلف اسید آلی، سلامت روده را در جوجه‌های گوشتی آلوده به آنتریت نکروتیک بهبود می‌بخشد. همچنین، عمل ضد میکروبی اعمال شده توسط اسیدهای چرب با زنجیره بلند تولید شده از تخمیر تفاله زغال اخته، پاسخ ایمنی بهتری را در برابر ویروس بیماری بورس عفونی و نیوکاسل به همراه داشت. همچنین کیفیت غذایی گوشت نیز افزایش یافت.

تجویز در خوراک جوجه های گوشتی

تجويز اسيدهاي آلي در جيره جوجه‌هاي گوشتي يكي از مشكلات متداول است كه به منظور بهبود دسترسي تغذيه‌اي آنها نياز به بررسی و  حل مسئله دارد. استفاده از نمک های اسید آلی با سدیم، پتاسیم یا کلسیم، فرم جامد با بوی بهتر را فراهم می کند. علاوه بر این، پوشش دار کردن، که ذرات اسید آلی را پوشانده و اجازه آزادسازی موثرتر این مواد را می دهد، راه حل دیگری است.

علاوه بر این، ترکیبی از اسیدهای آلی می تواند برای بهبود عملکرد جوجه های گوشتی و سلامت روده استفاده شود. عمدتاً اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تعداد گونه‌های انتروکوکوس را کاهش می‌دهند. که پرندگان یک روزه را آلوده می کنند و در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در کاهش تعداد باکتری های مدفوع در جوجه های گوشتی موثرتر هستند. محققان دریافتند که سبوس گندم با اندازه ذرات 280 میکرومتر تخمیر سریعی دارد که اسید بوتیریک تولید می کند. اسید بوتیریک با اعمال یک اثر ضد میکروبی مانع تکثیر سالمونلا در روده می­شود که به نوبه خود عملکرد جوجه های گوشتی را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری

اسیدهای آلی منبع جایگزین خوبی برای آنتی بیوتیک ها با اثرات محرک رشد، اثرات ضد میکروبی داشته و پتانسیل بهبود سلامت و یکپارچگی روده را دارند. اسیدهای آلی منبع پایداری است که می تواند برای به حداکثر رساندن عملکرد و بهره وری جوجه های گوشتی مورد استفاده قرار گیرد.

پتانسیل قابل توجه اسیدهای آلی باید با استفاده از علم و فناوری های مولکولی، بیوتکنولوژیکی و نانوتکنولوژیکی بیشتر توسعه یابد. علاوه بر این، تحقیقات بیشتری برای بهینه‌سازی دوز، مدت، غلظت و مکانیسم دقیق اسیدهای آلی برای تأیید استفاده‌های مفید آنها در صنعت  پرورش جوجه‌های گوشتی مورد نیاز است.

نظرات بسته شده است.