منوی دسته بندی

اکسید روی یا جایگزین ها: پاسخ درست چیست؟

از شیر گرفتن یک مرحله کلیدی در سیستم های تولید تجاری است و پس از شیرگیری با چالش هایی مانند کاهش مصرف خوراک، افزایش بروز اسهال، کاهش وزن بدن و مرگ و میر بیشتر به دلیل وقفه های تغذیه ای، ایمونولوژیکی و روانی در طول دوره شیرگیری مواجه می شوند. استفاده از افزودنی های خوراک مانند اکسید روی پس از شیرگیری مفید فایده می­باشد. با این حال، دفع اکسید روی یک تهدید احتمالی برای محیط زیست است.

از ژوئن 2022، استفاده از سطوح دارویی اکسید روی در خوراک پس از شیرگیری در اتحادیه اروپا ممنوع است، به این معنی که روی رژیم غذایی پس از شیرگیری به 150ppm محدود خواهد شد. بنابراین، این صنعت نیاز به یافتن استراتژی‌های جایگزین برای حل چالش‌های پس از شیرگیری دارد.

گزینه های جایگزین چیست؟

1 –  افزایش امنیت زیستی

اعمال دقیق دستورالعمل‌های امنیت زیستی از جمله شستشو، ضدعفونی و خشک کردن آغل­ها پس از ورود و خروج از  اهمیت قابل توجهی برخوردار است. ضدعفونی کردن کامیون های خوراک قبل از ورود به مزرعه و شستن و ضدعفونی چکمه ها قبل از ورود و بعد از خروج از هر انبار نیز ضروری است.

2 – روی وضعیت سلامت گله تمرکز کنید

توجه به وضعیت سلامت گله خوک ها، مشاوره با دامپزشک و رعایت پروتکل ثابت واکسیناسیون برای محدود کردن یا حذف بیماری های عفونی و کاهش وابستگی گله به سطوح بالای اکسید روی توصیه می شود. علاوه بر این، تغییرات دما بین روز و شب را به طور موثر مدیریت کنید تا از استرس اضافی جلوگیری کنید.

3 – به مدیریت خوراک توجه کنید

تغذیه را قبل از شیرگیری کنترل کنید و مقداری غذای جامد را به تدریج تهیه کنید تا مصرف خوراک بلافاصله پس از شیرگیری شروع شود، بنابراین، مصرف روی پس از شیرگیری بدون نیاز به سطوح دارویی کافی خواهد بود. علاوه بر این، افزودنی‌های خوراکی مانند پروبیوتیک‌ها را برای بهبود سلامت روده، رشد روده و عملکرد سیستم ایمنی پس از شیرگیری تجویز کنید.

نتیجه گیری

اکسید روی دارای مزایایی مانند بهبود عملکرد رشد، سرکوب رشد باکتری ها و کاهش یا جلوگیری از اسهال پس از شیرگیری است. از سوی دیگر، به دلیل دفع زیاد روی، باعث ایجاد چندین چالش پس از شیرگیری و اثرات منفی زیست محیطی می شود که نگرانی هایی را در مورد غلظت های دارویی روی در رژیم غذایی ایجاد می کند. بنابراین، استراتژی‌های جایگزینی از جمله افزایش امنیت زیستی، نظارت بهداشتی و مدیریت خوراک را برای حل این مسائل در نظر می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *