منوی دسته بندی

12 نکته برای کاهش انتشار آمونیاک در گاوهای شیری

امروزه کاهش انتشار آمونیاک از واحدهای پرورش دام اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. در اینجا 12 نکته برای کاهش آمونیاک جمع آوری شده است.

1 – پروتئین خام جیره را کاهش دهید. به طور متوسط، دامداران 16 تا 16.5 درصد پروتئین خام برای جیره ها در نظر می گیرند که می تواند کاهش یابد.

2 – سطح پروتئین و انرژی را در جیره متناسب کنید (مقدار انرژی بهینه چهار برابر بیشتر از پروتئین است). این نسبت بالاترین بازده و کمترین دفع نیتروژن را به همراه دارد.

3 – اقلامی برای جیره انتخاب کنید که پروتئین قابل تجزبه شکمبه ای کم و انرژی بالایی داشته باشند، زیرا این روشی مناسب برای کاهش دفع نیتروژن است.

4 – مواد اولیه جایگزین با سطح بالایی از نشاسته یا قند، مانند چغندر علوفه  ای یا سیب زمینی را در جیره استفاده کنید.

5 – میزان سیلاژ ذرت را در جیره افزایش دهید (سیلاژ ذرت باید این مشخصات را داشته باشد: پروتئین پایین با بالانس منفی پروتئین تجزیه شده و نشاسته زیاد). این باعث بهبود استفاده از پروتئین می شود (با جذب پروتئین اضافی شکمبه و تحریک تولید پروتئین شیر).

6 – از طریق کود دهی و برداشت به موقع، علوفه با کیفیت خوب و سطح بهینه پروتئین به دام تغذیه کنید. از تولید کپک زدن جلوگیری کنید زیرا باعث کاهش کیفیت پروتئین و مصرف خوراک می شود.

7 – سعی کنید علوفه خشک شده را سیلاژ کنید، زیرا این کار تجزیه پروتئین را از طریق فرآیند تخمیر ( کاهش نسبت پروتئین محلول به آمونیاک) در طول سیلو کردن کاهش می دهد. به این ترتیب پروتئین قابل هضم روده ای بیشتری تولید می کند. فقط زمانی از علوفه خشک استفاده کنید که بتوانید به خوبی متراکم کنید.

8 – به جای سیلو کردن علوفه سعی کنین آن ها را بیشتر به شکل تازه به مصرف دام برسانید، زیرا علف تازه سطح پروتئین قابل هضم روده ای بالاتری نسبت به سیلاژ دارد، که دفع نیتروژن را کاهش می دهد.

 9-  بهبود سلامت گاو (با مدیریت انتقال بهینه)، زیرا بازده خوراک و مصرف پروتئین را بهبود می بخشد. توجه به سلامتی حیوان طول عمر حیوان را افزایش می دهد.

10- هدف تولید بیشتر به ازای هر گاو و طول عمر بیشتر باشد.

11 – افزودنی هایی را به کود اضافه کنید تا انتشار آمونیاک را محدود کنید.

12- به کود دامی قبل از پخش کردن در مزرعه آب اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *